Algemene bepalingen
Artikel 1: definities en begrippen
Artikel 2:
Deze klachtenregeling geldt uitsluitend voor klanten van Aarde Bewind. Een klacht kan worden ingediend door degene die gerechtigd is bewind te verzoeken als bedoeld in artikel 432, eerste en tweede lid van Boek 1 van het Burgerlijk wetboek. Dit zijn de volgende categorieën:
In geval van bewind wegens verkwisting of het hebben van problematische schulden, is tevens bevoegd tot indiening van een klacht:
Een klager kan zich door een gemachtigde laten bijstaan of vertegenwoordigen. Aarde Bewind zal van een gemachtigde een schriftelijke machtiging verlangen.
Artikel 3:
Een klacht kan worden ingediend door het sturen van een brief. De bewindvoerder stuurt de indiener van de klacht binnen twee werkdagen een schriftelijke bevestiging van ontvangst.
Indien klager niet in staat is om de klacht schriftelijk kenbaar te maken kan er mondeling een klacht ingediend worden. Er dient dan expliciet door klager vermeld te worden dat het een klacht betreft.
De klacht moet minimaal het volgende bevatten:
Een klacht die conform artikel 3 wordt ingediend, wordt door de bewindvoerder geregistreerd en na afhandeling gearchiveerd in de klachtenregister.
Artikel 4:
De klacht wordt zo spoedig mogelijk in behandeling genomen door de bewindvoerder en afgehandeld binnen zes weken. Met in achtneming van het volgende:
De bewindvoerder gaat na of de gedraging waarover is geklaagd:
Artikel 5:
De klant en indiener van de klacht wordt schriftelijk in kennis gesteld van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht. Mochten er vervolgmaatregelen voortvloeien uit de afhandeling van de klacht, dan zal dat ook worden medegedeeld aan de klant. Indien de klacht ongegrond wordt verklaard, ontvangt de klant een toelichting hierop.
Artikel 6:
Indien binnen zes weken na indiening van de klacht geen oplossing is bereikt, kunnen zowel de cliënt of indiener van de klacht als de bewindvoerder deze voorleggen aan de toezichthoudende kantonrechter.
Artikel 7:
Een klacht wordt niet in behandeling genomen als:
Artikel 8:
Deze klachtenregeling treedt in werking op 24-02-2023 en geldt voor onbepaalde tijd.
Gegevens van de persoon voor wie de aanmelding wordt gedaan: